ACTIE: nieuw vaccin voor konijnen!

MAART: maand van het konijn!

Deze maand staat weer in het teken van het konijn. Net als bij honden en katten is het verstandig om uw konijn(en) elk jaar na te laten kijken door de dierenarts en dan gelijk te laten vaccineren. Met de ‘normale’ vaccinatie wordt uw konijn beschermd tegen twee gevaarlijke virusziekten: Myxomatose en VHS. Beiden komen in Nederland voor en zijn besmettelijk voor zowel binnen- als buitenkonijnen.

Misschien heeft u er al wel iets over gelezen, eind vorig jaar zijn er diverse meldingen geweest over acute sterfte onder konijnen. Dit ging om zowel gevaccineerde als niet gevaccineerde konijnen. Nadat er veel  onderzoek gedaan is bleek dit te komen door een gemuteerde variant van de virusziekte VHS, waar de huidige vaccinatie niet tegen werkt. Over het algemeen sterft een geïnfecteerd konijn binnen 3-5 dagen.

Op het moment van de uitbraak was er nog geen vaccin beschikbaar in Nederland. Inmiddels hebben wij deze wél! Deze vaccinatie beschermt alleen tegen de gemuteerde variant van VHS, verder moet deze vaccinatie na 6 weken een keer herhaald worden en is de vaccinatie 6 maanden werkzaam.

Wilt u uw konijn optimaal beschermen? Dan zouden er twee vaccinaties nodig zijn: de ‘normale’ vaccinatie én de nieuwe vaccinatie (welke geboosterd moet worden na 6 weken).

In maart organiseren wij twee keer een vaccinatiemiddag voor konijnen:

•      woensdag 16 maart van 14:00 – 16:00 uur
  •      vrijdag 25 maart van 14:00 – 16:00 uur

De ‘normale’ vaccinatie bieden wij deze maand aan voor de actieprijs van €28,50. In combinatie met deze vaccinatie bieden wij de nieuwe variant aan voor slechts €10,- (dit is inclusief de herhaling na 6 weken).

Graag horen wij het van te voren als u besluit te komen, zodat wij daar rekening mee kunnen houden.

Met vriendelijke groet,

Team dierenarts MARC